برغم البعد

وكنت بقول أجيب للقلب دقه منين يحب الحب من تاني .

يرجع لي الشباب وجموحه من تاني .

يرجع لي أغاني حليم

وفيروز اللي سحراني .

لقيت القلب سابقني

يقول العمر مش بسنين

ولا بترجّعه من رحلة التوهان

أماني حلوه وأغاني

وإن شبابَك اللي راح

بيرجع لك .

ويبدأ ويا أول نبضة من قلبك

بترعش للي قالك عود

وانا جنبك.

أنا الخطوه اللي يبدأ عندها عمرك.

بإيدي همسح الدمعه اللي نازله تسيل على خدك .

وايدي الثانيه راح تمسح

على شعرك.

وهندهلك

اقول لك عيش حياه تانيه

وما تفكرش في اللي راح

ده بعد الليل تنور دنيتك ثاني

بأحلى صباح

وتمحي نسمته الصافيه آلام

وجراح .

حبيبي :

إفتكر إني برغم المحنه ،

تلقاني

ما انا عشت الحياهْ صابرهٰ

ولا سلمت يوم نفسي لأحزاني .

ولا الدنيا برغم اللي قاسيت فيها

عن الأفراح وحب حبايبي منعاني .

وليه أحزن

مادام في القلب إيماني وأذكاري وقرآني .

وربي عمره ما نساني .

أقوم الصبح وادعي له ،

فيفتح لي بيبان الخير .

أحس اني حمام بيطير .

و ارفرف في السما وحدي .

جناحي يلمس النجمهْ

تنور لي.

برغم الضلمه والعتمهْ.

حبيبي إفتكر دايما

بإن الحب مش كلمهْ.

دا نبضة قلب بتقولك :

انا جنبك .

بتوحشني وانا جنبك .

ورغم البعد والمسافاتْ .

ورغم ان اشتياقي ليك مهوش كلمة

هقولك قلبي بيحبك .

وهكتبلك بنبض القلب خبيني …

في قلبك دوم وخليني..

أنام فوق ريش نعيم قربك…

كده على طول .

واوعى ف. يوم تصحيني.

 

كلمات الشاعر

د. جمال مرسي