بلغهم السلام

بلغهم السلام ..

 

سلم على كل عزيز و غالي

ما اذنااش

و قلو عشرتنا على بالي

مبنسهااش

 

بس الي اذونا قوللهم

منكم ما بقلنااش

غير ذكرى بتوجع قلبنا

و ما تفرحنااش

 

سلم على كل الغاليين

الي قابلناهم

في حياتنا و كانو نن العين

و لا يوم أذيناهم

 

و مشينا طريق الخير

على طول كنا وياهم

ايه الي غيرهم مبقيناش

نجي على هواهم

 

سلم عالي اكل العيش والملح

و ساب جوانا مليون جرح

مش سهل يسقوا قلوبنا فرح

و هم رافضنا من جواهم

 

وصيهم ع الذكرى الحلوة

دا لو بقي منها غنوة

نسمعها وقت الضيق نرتاح

زي زمان وقت ما كنا معاهم

بقلم الشاعرة منى البابوري