يابيـوت زمان …

يابيـوت زمان 

فينك و فين راح الوفا … و عمري اللي كان 

يابيـوت زمان 

ياللي حيطانك كات دفا ….. و سـقفك أمـان 

 

فارشه الحنان ع المصطبه … فاتحه البيبان للطبطبه 

حاضنة الغريب قبل القريب و أكتر كمان 

و الذكـــريات ويا الصبا … مع ناس بريئـــة و طيبة

و لا أخ عمــره يعض ف أخـــوه مهما كان 

 

يا بيوت زمان فين ضحكنا ……. بعدك بقينا دبلانين  

روحتي و خـدتي عمـــرنـا …. وخدتي ناسنا الطيبين 

 

فين الطابور و المــريله ….. و الحاوي لما يقـول جلا 

والسيجة والكورة الشراب … في جرن فاتح ع الخلا

 

صوت الٱدان وقت العشا … وعيال جيراني وحتتي

وطبليـه تجمــع ع العشـا … خالتي و بناتهــا و عمتي 

 

شكمه وحصيره و مبخره … فــرن و فطيـره مسكـره

لمـة جميلة و ناس عــزاز .. على لمبه جاز في المندره

 

يا بيوت زمان اشتقت انا ….. وتعبـت من كتر الحنين 

نفسي لو أرجع كام سنه .. واعيشلي فيكي ولو يومين 

 

الوقفه و اللبس الجديد … اخده فحصني وانام سعيد 

حصالتي و انا مستنيبن … مصروف نلموا ف كل عيد 

 

أراجوز ومرجيحه وجاه … و الفـرحه واقفـالي انتبـاه

البال دا كان رايـق تمــام …… و كأني مـــالك للحيــاه

 

يا بيوت زمان 

ياللي ف بيتنــا مجمعـه .. … كل الجيران 

يا بيوت زمان 

ياللي سطوحك كان دعا …….. وقت الأدان

 

فارشه الحنان ع المصطبه … فاتحه البيبان للطبطبه 

حاضنة الغريب قبل القريب و أكتر كمان 

و الذكـــريات ويا الصبا … مع ناس بريئـــة و طيبة

و لا أخ عمــره يعض ف أخـــوه مهمـا كان

.

            كلمات 

الشاعر اللواء محمد هيكل